به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد احمدنیا گفت: وضعیت ناهمواری روسازی راهها، تاثیر زیادی در کیفیت سواریدهی راه دارد که با استفاده از دستگاه RSP مقدار ناهمواری روسازی در امتداد چرخ چپ و راست بر اساس شاخص IRI (شاخص بین المللی ناهمواری راه) و RN (شاخص راحتی رانندگی) محاسبه میشود.
احمدنیا با اشاره به اینکه از این شاخص میتوان برای تحویل راههای تازه ساز و یا روکش شده استفاده شود اضافه کرد: در این خصوص حدودی برای شاخص IRI توسط شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل و نقل تدوین شده است.
وی ادامه داد: در این راستا، دفتر مهندسین مشاور شرکت سهامی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، طی ماههای گذشته، با بکارگیری دو دستگاه RSP ۲ لیرزی، مبادرت به ارزیابی شاخص بینالمللی ناهمواری در ۹ پروژه روسازی آسفالتی جدید احداث شده در سطح راههای کشور کرده است.
به گزارش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، احمدنیا با بیان اینکه ارزیابی شاخص بینالمللی ناهمواری (IRI)، راه این پروژهها به پایان رسیده است گفت: این ۹ پروژه عبارتند از محور واریانت چاه اسماعیل به طول ۹ کیلومتر- خط، کنارگذر سرپل ذهاب به طول ۲۰ کیلومتر- خط، محور میاندوآب-کرمانشاه ( قطعات ۶ و۹) به طول ۴۴ کیلومتر- خط، کنارگذر ساوه- بوئین زهرا به طول ۸۵ کیلومتر- خط، محور هراز ( محدوده پلور) به طول ۵ کیلومتر- خط، محورهای منتخب استان قم ( گزارش اول) به طول ۱۷۹ کیلومتر خط، آزادراه ارومیه- تبریز ( قطعات ۲ و۴) به طول ۱۷۲ کیلومتر- خط، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) به طول ۹۳۳ کیلومتر- خط و پروژه بازیافت سرد محور نائین- اردستان به طول ۲۰ کیلومتر- خط از جمله پروژههایی هستند که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در آنها نقش آفرینی ویژهای داشته است.